Jumaat, 8 Oktober 2010

7 Cara untuk terlepas daripada melakukan dosa

1 -
Memohon perlindungan daripada  kepada Allah SWT  dan berdoa serta memohon kepada Allah SWT dengan bersungguh supaya  Allah SWT  menghapuskan dosa kita.

Allah SWT berfirman :
Al-Baqarah :186. Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang Aku, maka (jawablah), bahwasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia memohon kepada-Ku, maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah-Ku) dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku, agar mereka selalu berada dalam kebenaran.
2 -
Mujahadah diri atau berusaha bersungguh-sungguh melawan hawa nafsu dan mempertahankan / Sabar dengan nilai-nilai agama daripada runtuh serta menyucikan diri  dengan cara taat sepenuhnya kepada perintah Allah SWT
.
Allah SWT berfirman :
As-Syam :
7. dan jiwa serta penyempurnaannya (ciptaannya),
8. maka Allah mengilhamkan kepada jiwa itu (jalan) kefasikan dan ketakwaannya.
9. sesungguhnya beruntunglah orang yang mensucikan jiwa itu,
10. dan sesungguhnya merugilah orang yang mengotorinya.
Surah Al-Angkabut :69.
Dan orang-orang yang berjihad untuk (mencari keridhaan) Kami, benar- benar akan Kami tunjukkan kepada mereka jalan-jalan Kami. Dan sesungguhnya Allah benar-benar beserta orang-orang yang berbuat baik.
3 -
Ingat kepada amaran Allah SWT yang amat keras terhadap dosa pakaian, rasa takut kepada azab Allah SWT serta sentiasa ingat kepada dosa yang telah kita lakukan.

4 - Merasakan Allah SWT sentiasa dekat dengan hambanya sehingga kita tidak berpeluang melakukan doasa walaupun sesaat.
5 - Merasa malu kepada Allah SWT, membayangkan perbuatan dosa tidak sepatutnya dilakukan oleh seorang yang bergelar mukmin atau orang beriman.
6 -Cuba bayangkan jika kematian datang dalam keadaan  kita melakukan maksiat kepada Allah SWT. Bagaimana kita akan bertemu dan dibangkitkan dalam keadaan tersebut dihadapan Allah SWT ?.
7 -Ingat kepada persiapan Allah SWT untuk menyambut kedatangan hambanya yang soleh, Syurga diperhiaskan seindah-indah adalah untuk kita, Apakah kita sanggup membawa dosa dan mem mempersembahkannya kepada Allah SWT Yang Maha Suci dan Maha Pemurah ?
Jika dosa yang kita bawa, maka ingatlah azab Allah SWT tidak mengenal belas kasihan terhadap  sesiapa pun !!!
p/s : artikel ini dipetik daripada,
http://peribadirasulullah.wordpress.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan